Vragen van ouders over e-mail

Beste ouders,

Allereerst hartelijk dank voor jullie vragen.  Dit duidt dat jullie als ouders terecht bekommerd zijn om het welzijn van jullie kinderen.  Jullie hebben ten volle gelijk dat jullie vragen hebben bij het e-mail gebeuren. Net zoals jullie zijn wij minstens even bezorgd over het welzijn van de kinderen.  Naast het punt dat de eindtermen ons eigenlijk vertellen dat een kind in het 3° leerjaar moet kunnen gebruik maken van de moderne communicatiemiddelen (meer specifiek mailen) zijn we er zelf ook van overtuigd dat een goede ict opleiding niet vroeg genoeg kan beginnen om te voorkomen dat kinderen zelf gaan experimenteren.  Ook zien we dat sommige kinderen al vroeg van thuis uit een e-mail adres ter beschikking krijgen wat de ontdekkingsdrang bij de anderen alleen maar vergroot. En nu de echte antwoorden op uw e-mail vragen.

- Moeten we, als ouders, zelf een gmail account aanmaken ?  

Zeker niet.  De bedoeling is dat kinderen vanaf het derde leerjaar een e-mail adres van de school krijgen binnen het google platform (google for education).  De kinderen hebben hier de mogelijkheden zoals een echte gmail maar het geeft meer voordelen. Aan dit mailadres, wat tevens dienst doet als login voor het volledige google platform zijn een aantal pakketten verbonden die nodig zijn om aan de eindtermen te voldoen nl een kind dat uit het zesde komt moet kunnen e-mailen, tekstverwerking kennen, een presentatie maken, mindmappen en een rekenblad (zoals excell) kunnen opbouwen en veilig en verantwoord op het internet kunnen werken en zoeken.  Begrippen zoals cloud, cloud opslag en cloud computing mogen hen niet vreemd zijn. Verder moeten ze als schoolverlater ook de websites kritisch kunnen bekijken (nepnieuws, reclame enz...). Dit google platform, inclusief het volledige google office pakket, mail en cloud opslag is voor de ouders volledig gratis en dat was ook een rede van onze keuze nl iedereen dezelfde kansen geven.

- welke controle wordt hierop uitgevoerd ?

Dit is een moeilijk punt daar we steeds moeten balanceren tussen privacy en veiligheid.  Deze twee gaan soms heel moeilijk samen. Enerzijds willen we de kinderen zoveel mogelijk privacy geven, anderzijds zijn controles soms noodzakelijk en onvermijdelijk.  

- Om te beginnen kan de ict-coördinator bijna alles controleren.  Hij kan zien wie wanneer vanwaar ingelogd is. Hij kan paswoorden veranderen om dan effectief in de mails te gaan kijken enz... Dit gaan we uiteraard niet dagdagelijks doen aangezien daar absoluut de tijd niet voor is.

- In tweede instantie heeft de leerkracht de wachtwoorden van de kinderen waardoor, wanneer het nodig is, de leerkracht ook in het account van het kind kan.  Hetzelfde, de leerkracht gaat dit ook niet dagdagelijks doen maar in probleemgevallen zal dit zeker gebeuren.

- Verder zit in het mailsysteem een lijst van ong 300 scheldwoorden en of alarmerende woorden (in verband met slecht voelen enz...).  Op het moment dat zo een word in een mail voorkomt wordt deze mail niet doorgestuurd maar automatisch naar de ict-coördinator gestuurd zodat we de afzender kunnen bijsturen in zijn / haar gedrag of daar waar nodig is hulp kunnen inroepen.

Kunnen de ouders controle uitvoeren ?

Zeker.  De kinderen krijgen hun e-mailadres en wachtwoord meegedeeld en moeten dit normaal in hun agenda schrijven.  Indien de ouders dit wensen kunnen zij thuis met het e-mailadres en het wachtwoord inloggen op de mail van hun kinderen.  Ik zou dit eerder "superviserend" doen en zeker ook niet elke dag alles proberen te lezen.

Kunnen we problemen 100 % uitsluiten ?

Neen, net zoals met verkeersopleiding geven we ze alle kansen om veilig op het internet te kunnen vertoeven maar net zoals in het verkeer kunnen we niet uitsluiten dat onze en uw inspanningen voor 100 % alle risico's uitsluiten.

Heel kort, U moet geen e-mail adres maken (want dit is minder veilig) en er is zowel door ons als door U controle mogelijk.

Welke gegevens van onze kinderen staan er in het profiel van het e-mail adres ?

Normaal moet je om een gmail adres aan te maken inderdaad wel wat (privé)gegevens opgeven.  Doordat dit echter een meer afgesloten school platform is binnen het google gebeuren moeten we geen gegevens ingeven.  D.w.z. dat buiten het e-mail adres er geen enkel ander gegeven in het profiel opgegeven word.  Het e-mail adres is opgebouwd uit de voornaam en de eerste letter van de achternaam.  Dit om te zorgen dat er geen link kan gelegd worden naar de achternaam die meer specifiek naar een persoon verwijst dan de voornaam.  Ook hebben we geen profielfoto ingebracht.  We weten echter wel dat kinderen zelf graag een profielfoto inbrengen om hun account te personaliseren.  We moedigen dit niet aan maar we verbieden dit ook niet. 

Belangrijk zowel voor U als voor ons.

Mocht U merken dat er toch iets fout gaat laat het ons weten.

Mocht uw dochter / zoon  of U het vermoeden hebben dat haar / zijn account door anderen gebruikt wordt is het belangrijk dat zij / hij of jullie dit melden aan de klastitularis of rechtstreeks aan meester Wifi.

Hoe sneller we dan een nieuw wachtwoord kunnen geven hoe beter.

Moorsel :

  • Directie juf. Greet

  • Klastitularis

  • Meester Wifi (elke maandag van 07:00 tot 14:00 in de school)

 

Vossem :

  • Directie meester Kristof

  • Klastitularis

  • Juf. Machteld

  • Meester Wifi (elke dinsdag van 07:00 tot 14:00 in de school)

 

Tervuren :

  • Directie  meester Joris

  • Klastitularis

  • Meester Wifi (elke donderdag van 07:00 tot 14:00 in de school)